Ah, de gifpil is geslikt, de slapende honden zijn wakker, blij dat ik sinds begin deze maand niet meer bij Telfort zit met mijn Treo 650 (EDGE) smartphone.
Waar ik voor vreesde gebeurt ook: Telfort maakt het voor klanten niet makkelijk om op te zeggen. Dat je *kunt* opzeggen is iets anders dan hoe makkelijk het je wordt gemaakt, en hoeveel hindernissen je moet overbruggen. Denk daarbij aan een slechtgeinformeerde, onwillige klantenservice die de leek niet de juiste informatie verschaft. ("Geen idee, u kunt wellicht een klacht indienen")
Ten eerste geven ze niet expliciet aan dat dat uberhaupt kan (nee, ze zijn niet gek), en ten tweede proberen ze EDGE-gebruikers UMTS-telefoons aan te smeren tegen toch nog behoorlijke prijzen. Voor de leek is dit zeer verwarrend, en voor de hobbyist zeer vervelend en irritant.
De grote verliezer in dit geheel is de bezitter van een EDGE-only telefoon waar hij/zij geen afstand van wil of kan doen. EDGE is niet meer in Nederland, en het enige wat de EDGE-gebruiker nog kan doen is het contract met Telfort opzeggen: en dan nog, daar haal je EDGE niet mee terug. Het is
of van GPRS gebruik maken bij Telfort,
of opzeggen en gebruik van GPRS maken bij een andere provider. Telfort heeft dus een lose-lose situatie gecreëerd voor degenen met een EDGE-only smartphone.
En dat terwijl die gebruikers bij aanvang van hun contract een deal met Telfort hadden gesloten voor 12 of 24 maanden gebruikmaking van hun EDGE-netwerk.
De grote winnaar is degene die al een UMTS-telefoon bezit en een Maximaal Online bundel bij Telfort had, en de nieuwe UMTS-gebruikers van Telfort, die de beste "bang for the buck"-UMTS aanbieding van Nederland tegemoet zien.